tiistai 19. elokuuta 2014

Mitä olet tehnyt tullaksesi raskaaksi?

Neljä vuotta on pitkä aika. Nykyisin kirjoittelen täällä lapsettomuusblogiini asioita, joista en tiennyt mitään neljä vuotta sitten. En osannut veikata ajattelevani tällaisia asioita tulevaisuudessa. Huh.

Voisin selittää asiaa hieman tarkemmin.

Kun aloitimme raskautumisprojektin, olin varsin huoleton asian suhteen. Vaikka aloitimme yrittämisen, minulle oli selvää, että minusta ei ikinä tule sellaista, joka sekoaa vauva-asiasta. Eikös niitä vauvoja nyt yleensä perusterveille ihmisille tule, kun vaan malttaa odottaa... Ja jos ei tule, niin sitten niitä saa ilmeisesti koeputkihedelmöityksen avulla. Minusta ei tule sellaista, joka lukee vauvablogeja, tekee ovulaatiotestejä, mittaa aamulämpöjään ja kirjoittaa edistymisestään internetissä. Näin ajattelin.

Uskoin myös vahvasti lääketieteeseen, tutkimuksiin ja järjen käyttöön. Mitä ei pystytä sataprosenttisesti todistamaan, sitä ei ole.

Huoh. Niin monta päätöstä olen joutunut neljän vuoden aikana pyörtämään.

Mitä sitten tein tullakseni raskaaksi?

Aluksi en tehnyt mitään kummempia. Tulee jos on tullakseen. Kun tilanne ei edistynyt mihinkään, menimme lopulta yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Sen jälkeen tilanne muuttui. Ryhdyin itse selvittämään, mitä voisin tehdä tullakseni raskaaksi. Yksi asia johti toiseen. Lopulta ryhdyin tekemään kaikkea, mikä vaan vähänkin voisi auttaa. Asioita, jotka auttaisivat siihen, että olisin mahdollisimman terve olemaan raskaana. Ryhdyin tekemään myös sellaisia asioita, jotka eivät välttämättä auttaisi raskaaksi tulemiseen, mutta ehkä vaikuttaisivat siihen, että jossain vaiheessa syntyvä lapsi olisi mahdollisimman terve.

Mikään vaihtoehto ei ole liian pieni eikä liian kummallinen, etteikö sitä voisi kokeilla. Raskaaksi tulemisessa kaikki keinot ovat sallittuja. Oli kyse sitten akupunktiosta, vyöhyketerapiasta tai vaikka päällä seisonnasta. Tervetuloa virallinen lääketiede ja vaihtoehtohoidot. Jos se saattaa auttaa, olen valmis siihen.

Mitä kaikkea keinoja raskaaksi tulemiseen olen kokeillut?

Olen yrittänyt huolettomana.
Olen käynyt yksityisellä lapsettomuusklinikalla (monta kertaa).
Olen aloittanut lapsettomuushoidot.
Olen juonut greippimehua.
Olen pitänyt jalkojani seinää vasten seksin jälkeen.
Olen käyttänyt clomifenia.
Olen aloittanut todella aktiivisen liikunnan (liikunta auttaa lapsettomuuteen, eikö niin?).
Olen vähentänyt liikuntaa todella paljon (liika liikunta aiheuttaa lapsettomuutta, eikö niin?).
Olen ryhtynyt syömään paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
Olen ryhtynyt syömään enemmän lihaa ja proteiinia.
Olen vähentänyt merkittävästi hiilihydraattien ja sokerien käyttöä.
Olen lopettanut limsojen ja mehujen juonnin.
Olen käynyt inseminaatiossa.
Olen tehnyt ovulaatiotestejä virtsasta.
Olen tehnyt ovulaatiotestejä syljestä.
Olen mitannut aamulämpötilojani.
Olen mitannut verenpainettani (miksi ihmeessä, ei kai se edes vaikuta tähän mitenkään).
Olen muuttanut elämäntapojani merkittävästi.
Olen vähentänyt alkoholinkäyttöäni.
Olen muuttanut ruokavalioni kokonaan gluteenittomaksi.
Olen käyttänyt erilaisia luontaistuotteita: Maca-jauhetta, vitexiä, ashwagandhaa, ruusunjuurta..
Olen käyttänyt erilaisia vitamiineja.
Olen juonut viherjauhejuomaa.
Olen käynyt vyöhyketerapiassa (monta kertaa).
Olen käynyt akupunktiossa (monta kertaa).
Olen syöttänyt vitamiineja myös miehelleni.
Olen käynyt yksityisellä kilpirauhaslääkärillä (monta kertaa).
Olen aloittanut T3-kilpirauhaslääkityksen.
Olen kokeillut DHEA-hormonilisää.
Olen mennyt julkiselle lapsettomuusklinikalle.
Olen vaihtanut T3-kilpirauhaslääkityksen T4-kilpirauhaslääkitykseen julkisen lapsettomuushoidon vaatimuksesta.
Olen yrittänyt perehtyä siihen, mistä kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu.
Olen kokeillut kalevalaista jäsenkorjausta.
Olen lukenut kirjoja lapsettomuudesta.
Olen lukenut lapsettomuusblogeja ja vauvablogeja.
Olen lukenut läjäpäin englanninkielisiä nettiartikkeleita lapsettomuudesta.
Olen lukenut läjäpäin tekstiä kilpirauhasen ja muun hormonitoiminnan vaikutuksista hedelmällisyyteen.
Olen käynyt rentoutumistunneilla.
Olen käynyt avannossa.
Olen piikittänyt itseäni ja itkenyt kotona piikittäessäni itseäni.
Olen piikittänyt itseäni ravintolan wc:ssä ollessani illallisella työkavereiden kanssa.
Olen lakannut värjäämästä hiuksiani.
Olen lopettanut kahvinjuonnin.
Olen lopettanut mustan teen juonnin.
Olen opetellut juomaan vihreää teetä.
Olen lisännyt ruokavaliooni kookosöljyä ja voita ja pyrkinyt nostamaan alhaisia kolesteroliarvojani.
Olen opetellut stressaamaan vähemmän.
Olen opetellut nauttimaan enemmän (tämä projekti yhä pahasti kesken).
Olen kokenut munasolujen keräyksen ja koeputkihedelmöityksen (x2).
Olen toivonut sydämeni pohjasta, että alkioita saataisiin pakastimeen.
Olen lopettanut kynsieni lakkaamisen.
Olen pyrkinyt vaihtamaan shampooni, hoitoaineeni ja kosteusvoiteeni terveellisempiin vaihtoehtoihin.
Olen lopettanut alumiinideodoranttien käytön.
Olen vaihtanut hammastahnani fluorihammastahnasta yrttitahnaan ja suolahammastahnaan.
Olen yrittänyt harjoitella meditaatiota.
Olen vaatinut lääkäreiltä extra-annosta progesteronia, jotta kuukautiseni pysyisivät poissa edes raskaustestipäivään asti.
Olen yrittänyt selvittää, mikä aiheuttaa keskenmenon.
Olen kirjoittanut blogia purkaakseni mieltäni.
Olen tilittänyt lapsettomuudesta miehelleni, ystävilleni, vyöhyketerapeutilleni, lääkärilleni, siskolleni...
Olen käynyt hivenaineasiantuntijalla.
Olen teettänyt hivenaineanalyysin hiuksista.
Olen aloittanut asiantuntijan suunnitteleman vitamiinikuurin lapsettomuuteen.
Olen kokeillut monivitamiinia, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä, foolihappoa, kromia, booria, jodia, B12-vitamiinia, B-vitamiinisekoitusta, biotiinia, pantoteenihappoa, E-vitamiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, kalaöljyä, maitohappobakteereja, L-arginiinia, L-carnitiinia, ubikinolia, ruusunjuurta, propolista, royal jellyä, vitexiä, macaa, primrose oilia, ashwagandhaa, inositolia...

Monet ihmiset ajattelevat varmasti, että olen seonnut. Niin ajattelisi myös entinen minäni neljän vuoden takaa. Toivon, että te blogini lukijat ymmärrätte. Lapsettomuus ei ole helppo asia. Jää nähtäväksi, kuinka pitkä listastani tulee ennen kuin tavoite on saavutettu.

Kaipaan kommenttejanne. Mitä sinä olet tehnyt tullaksesi raskaaksi? Miten sinulla ajatusmaailma on muuttunut yrityksen aikana? Entä tiedätkö vielä jonkin keinon, kuinka tulla raskaaksi, joka yllä olevasta listasta puuttuu? :)



11 kommenttia:

  1. Jestas! Joku muukin on aktiivinen tässä asiassa :D Pitääkin oikein ajatuksella listata omat kokeilut. Noin nopeasti voisin veikata, että saisin rastittaa kaikki muut listastasi, paitsi IVF:n ja akupunktion (molemmat edessä syyskuussa). Ja ai niin, en ole piikittänyt ravintolan vessassa, vaan olen poistunut kesken elokuvan piikittämään itseäni elokuvateatterin vessaan. Joo kyllä, kalevalainen jäsenkorjauskin on kokeiltu.

    Blogisisko <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Piikittämiset kummallisissa paikoissa on selvästi suosittuja näissä ympyröissä ;)
      Listaa sinäkin ihmeessä omat kokeilusi, olisi hauska lukea niistä!

      Poista
  2. Laitetaaanpa lista:

    -alkoholista kieltäytyminen
    -ovulaatiotestitit
    -aamulämmöt
    -energiahoito
    -vyöhyketerapia
    -akupunktio
    -vitamiinit ylös
    -vitamiinit alas
    -greippimehu + punaviini (toista kierron alkuun, toista lasillinen loppuun)
    -psykoosinestolääkitys omavaltaisesti pois
    -masennuslääkitys omavaltaisesti pois
    -masennuslääkitys takaisin
    -kolmannenlainen vyöhyketerapeutti
    -joka toinen päivä -tekniikka
    -aukiolotutkimus (kyllä, joillekin tämä jo pelkästään riittää)
    -kaksi inseminaatiohoitoa
    -koko asian unohtaminen ja keskittyminen rakasteluun
    -luovuttaminen x10
    -blogin kirjoittaminen
    -ruokavalion rukkaaminen
    -kalaöljy
    -miehen vitamiinit
    -kahvin minimointi
    -jiaougulan
    -netin kahlaaminen
    -muiden blogien lukeminen
    -puhuminen ystäville ja psyk.sairaanhoitajalle
    -uudet harrastukset, tanssi ja ratsastus
    -soitto adopitioneuvontaan (meillä ei ole mahdollisuutta alle 5-vuotiaaseen lapseen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. -clomit tietysti
      -opetellut limat ja niiden merkityksen
      -jalat kohti kattoa


      Nyt mietin tuota kilpparitesteissä käymistä. Lisäksi eräs oikea shamaaniksi opiskellut aikoi kysyä hengiltä, miten minua voi auttaa. Sinne sitten hoitoon jossain välissä.

      Poista
    2. Aikamoinen lista sinullakin :) Jiaougulan ja energiahoito oli minulle ihan vieraita, niitä sitten seuraavaksi kokeilemaan ;)

      Poista
  3. Täälläkin lista on pitkä, jos sitä alkaisi luettelemaan.. Todella ärsyttävää miten paljon sitä joutuu yrittämään ja toiset tulee vahingossa raskaaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jepjep... Toisilla raskaus on se helppo ratkaisu, mitä tehdä silloin kun työt alkaa tylsistyttämään ja kaipaa pidempää lomaa... Toisilla taas vähän eri juttu..

      Poista
  4. Mitäpä sitä ei olisi tehnyt...jotenkin surettaa,että oikeasti pitää niinkin paljon kokeilla ja tehdä eikä onnistumista tule. Enkä edelleenkään käsitä miten voi tulla vahingossa raskaaksi, miten se VOI olla mahdollista?
    Mä oon myös kokeillu
    - jättää lihan pois ruokavaliosta
    - jättää eläinperäiset tuotteet pois ruokavaliosta
    - palauttaa vähärasvaisen lihan ja maitotuotteet ruokavalioon
    - gluteeniton ruokavalio (no endon takia, mut...)
    - karppaus (sitä kestin vaan hetken)
    - lisännyt liikuntaa
    - vähentäny liikuntaa
    - seksiä ties missä asennoissa
    - jalat ylhäällä seksin jälkeen/jalat ei ylhäällä
    - unohtaa yritys
    - luovuttaa
    -
    -
    -
    Pitänee ihan ajan kanssa miettiä mitä kaikkea tohon listaan voisin lisätä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vahinkoraskaudet on kyllä ihan käsittämätön asia omasta näkövinkkelistä...

      Mutta jotenkin teidän kaikkien listojen lukeminen on ollut tosi mielenkiintoista ja myös vähän lohdullista. Sitä ei ehkä itse olekaan ainoa epätoivoinen, joka kokeilee kaikkea hölmöä.. :)

      Poista
  5. Gelee Royale, Foolihappo ja vahvat vitamiini valmisteet.

    VastaaPoista
  6. Yli 13 vuoden avioliiton aikana en voinut synnyttää, minulla on keskenmeno, vaikka tulisin raskaaksi, kaikki lääkärit eivät voineet auttaa minua, kunnes siskoni ohjasi minut tohtori DAWNin luo, joka auttoi minua ja tulin raskaaksi ja nyt minä sinulla on kaunis tyttövauva,
    Hän auttaa myös monia ystäviäni, jotka ohjasin hänelle, tohtori DAWN on siunaus jokaiselle, joka ottaa häneen yhteyttä,
    *Jos haluat tulla raskaaksi.
    *Jos haluat lopettaa keskenmenon. *raharituaali ilman ihmisuhreja.
    *Jos haluat saada takaisin rakastajasi.
    *Jos haluat miehesi/vaimosi takaisin.
    *Jos haluat saada takaisin varastetun omaisuutesi tai rahasi.
    *Jos haluat hoitaa minkä tahansa sairauden,
    Ota häneen yhteyttä WhatsAppissa: +2349046229159

    VastaaPoista