tiistai 20. lokakuuta 2015

Äitiyslomaterveisiä

Katson otsikkoa epätodellisin fiiliksin.

Minä! Äitiyslomalla! 

Tänään on raskausviikko 36+0. Laskettuun aikaan on tasan 4 viikkoa.

Äitiyslomasta on jo muutaman päivän kokemus.

Olen onnistunut pitämään itseni kiireisenä. Kiire on ollut positiivista ja täysin itse aiheutettua, mutta samalla tuo on aiheuttanut sen, etten ole joutunut tekemään ajatustyötä äitiyslomasta.

Minä olen ihan oikeasti äitiyslomalla. Vielä alkuvuodesta pelkäsin, etten koskaan pääsisi kokemaan raskautta, olemaan äitiyslomalla ja saamaan omaa lasta. Ja nyt olen yhtäkkiä niiden etuoikeutettujen äitiyslomalaisten joukossa. Tuo on aivan uskomatonta.

Minulla on oikea raskausmaha. Ja se kasvaa joka päivä. Se on mielestäni (vieläkin) ihan kaunis. Kunnolla pyöreä, edessä oleva raskausmaha. Takaapäin mahaa ei vieläkään juuri huomaa.

Raskaus ja kasvava maha aiheuttavat kaikenlaisia pieniä sivuoireita. Alaselkä on välillä kipeä. Jalkoihin tulee suonikohjuja. Vatsa reagoi kummallisesti eri ruoka-aineisiin ja menee helpommin sekaisin kuin ei-raskaana. Lonkkia vihloo etenkin yöllä. Öisin herään vessaan ja aina en saa uudestaan unta vaan päädyn valvomaan kello kolmesta aamuun asti.

Kaikki tuo on kuitenkin niin pientä. Kokonaisuudessaan olen voinut todella hyvin. Ja nyt kun olen raskaana, ei noilla pienillä sivuoireilla ole mitään väliä.


6 kommenttia:

  1. Onnittelut äitiyslomalaiselle :) Varmasti häkellyttävä mutta upea tunne, niin ihanaa!! Itse tulen täällä muutaman kuukauden takana mutta jo pikku hiljaa odotan tuota uskomattomalta tuntuvaa päivää kun "loma" koittaa. En olisi myöskään alkuvuodesta uskonut tämän tulevan ajankohtaiseksi "koskaan". Nauti vielä viimeiset hetket ensimmäisestä raskaudesta ja sen tuomista pienistä vihlaisuista. Täällä kyllä tulee nautittua täysin rinnoin myös niistä hieman tuskaisemmistakin hetkistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Tämä on kyllä melko uskomatonta! Toivottavasti sinullakin menee kaikki hyvin!

      Poista
  2. Kiva kuulla sinusta! Onnea äitiyslomalaiselle ja rentouttavia päiviä!
    Pian on raskausajan vaivat ohi ja uudet vaivat edessä :D
    Mut niitä vaivoja kestää siitä ilosta, mikä niiden aiheuttaja on!
    Hyvää loppuodotusta vielä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jännityksellä tosiaan odotan, kuinka elämä muuttuu pian. Koko asiaa on vaikea tajuta.

      Hyvää odotusta sinullekin! :)

      Poista
  3. Mullakin alkoi tänään äitiysloma. Epätodellinen fiilis. Kyllä tuli tarpeeseen jo. Olen sairastellut viimeiset kolme viikkoa flunssaa. Korvatulehdus, poskiontelotulehdus, kurkkukipu, yskä, pää täynnä räkää. Kunpa olisi terve, kun on aika synnyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea sinullekin äitiyslomalle pääsemisestä! :) Toivottavasti pystyt nyt rauhoittumaan niin että pääset flunssastakin eroon, vielä on ainakin aikaa ennen synnytystä :)

      Poista