tiistai 2. syyskuuta 2014

Pakastealkionsiirtokierto ja muita hankalia sanoja

Voihan Zumenon!

Mitä luulette, voisikohan zumenon toimia kirosanana? Tällä hetkellä tuo käyttö sopisi minulle hyvin. Hemmetin lääkkeet!

Olen syönyt zumenonia nyt reilun viikon ajan kolme kertaa päivässä. Tuona aikana olen saanut yhtenä päivänä vatsani sekaisin. Toisena päivänä olen saanut turvotusta ja ilmavaivoja. Kolmantena päivänä olen ollut masennuksesta lamaantunut ja varma siitä, että ei tästä kierrosta mitään tule.

Kaikki nuo edellä mainitut oireet ovat luultavimmin zumenonin aikaansaannosta. Vatsa ei yleensä aiheuta haasteita ja masennus on kaverinani kuukaudessa vain sen yhden päivän juuri ennen kuukautisten alkamista. Muun ajan kuukaudesta olen valmis onnistumaan.

Mitä jos meidän alkiot ei selviä sulatuksesta? Mitä jos me ei onnistuta koskaan? Tämä ei ole minä, nämä eivät ole minun ajatuksiani, vaan pikkuriikkisten tablettien tuomia. Kivoja kavereita nuo tabletit. Mutta en valita, pientähän tämä on piikityksiin ja munasolujen kasvatukseen verrattuna. Helppo homma.

Silti, tällä hetkellä en kaipaisi zumenonin luomaa harmaata olotilaa hetkeksikään.

Haluaisin olla joka hetki innoissani tulevasta pakastealkionsiirrosta. Ja tällä hetkellä olenkin! Pakastealkionsiirto saattaa olla edessä ensi viikolla, ja minä olen ihmeissäni. Samaan aikaan kaikki tapahtuu niin hitaasti, mutta toisaalta niin nopeasti.

Meillä on pakastimessa kaksi alkiota. Niistä sulatetaan toinen. Ja jos se selviää sulatuksesta, saan olla ainakin hetken aikaa raskaana. Ainakin raskaustestiin asti.

Nyt siis peukut pystyyn, että sulatus onnistuu. Eri lapsettomuusklinikoiden nettisivujen mukaan pakastetuista alkioista selviää sulatuksen jälkeen 70-90% alkioista. Onneksi luku on melko iso. Oman klinikkamme lukua en tiedä.

Sulatuksesta selviäminen ei tietysti riitä ihan loppuun asti.

Väestöliitön mukaan noin joka neljäs pakastetun alkion siirto johtaa kliiniseen raskauteen. Synnytykseen johtavan raskauden alkamisen todennäköisyys on noin 15 % alkionsiirtoa kohti.

15%. Se ei ole kovin iso luku. Oikeastaan tässä yhteydessä se on aivan pikkuriikkinen.

Pikkuriikkinen määrä onnea riittäisi kuitenkin siihen, että me onnistuisimme.

Seuraava lääkärikäynti on perjantaina. Silloin kuulen pyritäänkö siirtoon ensi viikolla vai jatketaanko kohdun kalvon kasvattamista zumenonilla pidemmälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti